Jak nejlépe prodat nemovitost? Řešením je realitní aukce

Plánujete prodej nemovitosti? A přemýšlíte, jak ji co nejlépe a s maximálním ziskem prodat? Pak je pro vás realitní aukce tou nejlepší volbou.

Realitní aukce, což je v podstatě profesionálně provedený prodej nejlepší nabídce (nebo také soutěž o nejlepší nabídku), je stále oblíbenější metodou prodeje nemovitostí. Její hlavní výhoda spočívá v tom, že všichni zájemci o koupi vaší nemovitosti mezi sebou soutěží, kdo vám předloží lepší nabídku. Vy si pak jen vyberete tu nejvýhodnější a obchod uzavřete.

Zní to jednoduše, ale tak jednoduché to zase není. Vyhledání dostatečného počtu koupěschopných, tj. finančně i mentálně připravených zájemců, jejich správné motivování k účasti v realitní aukci, nastavení jasných a přehledných pravidel a také precizní provedení celé aukce, je k dosažení skvělého výsledku nutné.

Základním předpokladem úspěšné realitní aukce je dokonalá příprava nemovitosti, její profesionální prezentace a intenzívní propagace (skvělé fotografie, emotivní videoprohlídka, působivý text inzerátu, zacílení na vhodnou skupinu kupujících, osvědčený online i offline marketing, perfektní komunikace se zájemci a špičkové obchodní dovednosti). Úspěch realitní aukce stojí i na dalších podmínkách.

Co je třeba pro úspěšný prodej nemovitosti metodou realitní aukce

  • Nemovitost musí být atraktivní a perfektně připravená na prodej (není možné tímto způsobem bez přípravy prodávat zchátralý dům plný věcí po prababičce anebo byt, ve kterém se naposledy malovalo před 20 lety a přitom očekávat skvělý výsledek)
  • Majitel nemovitosti by měl mít realistická očekávání ohledně prodejní ceny (aukcí lze dosáhnout i výrazně vyšší ceny, než je na trhu obvyklé, ale nesmyslná očekávání zůstanou vždy jen v říši snů) a ohledně reálné doby prodeje (zajištění rezervace do 30 dnů není problém, ale pak je třeba počítat ještě se lhůtami úřadů, bank, advokátů apod.)
  • Nemovitost je třeba dostatečně propagovat (nestačí jen rychle zveřejnit inzerát zdarma na jednom či dvou realitních serverech a pak čekat), je třeba zajistit skutečně funkční marketingový plán, vč. využití sociálních sítí, oslovení koupěschopných klientů v databázích, spolupráce s dalšími realitními makléři na trhu, kteří přivedou své kupce, a také zajistit reklamu přímo na nemovitosti a v jejím okolí
  • Realitní aukce musí být pevně vedena a dobře organizována zkušeným realitním makléřem (bez jasných pravidel, realistických termínů, dostatečných informací a svižné komunikace ztratí kupující v celý proces důvěru a své nabídky vůbec nepodají)
  • Je třeba mít přehled o možnostech úvěrového financování koupě nemovitostí a v případě potřeby umět zájemcům adekvátně pomoci s vyřízením jejich hypotéky (jinak dojde k dezinformacím, marnému čekání na další zprávy, vzájemnému nedorozumění a hořkému zklamání na obou stranách)
  • Je nutné znát zákony a správné postupy jak při nabízení nemovitosti (povinná stavební a technická dokumentace), tak při převodu nemovitosti i kupní ceny (úkony na katastru, bankovní či advokátní úschova) a dále při výpočtu a placení daní a mnoho dalšího

Prodej nejlepší nabídce, čili realitní aukce, je však tou nejvíce efektivní a účinnou cestou, jak výhodně prodat svoji nemovitost. Vždyť jakým jiným způsobem získáte všechny následující výhody současně?

Největší výhody realitní aukce

  • Značná rychlost a vysoká jistota prodeje a to zpravidla do 30 dnů
  • Možnost stanovení vlastních pravidel, parametrů a výběrových kritérií pro posuzování nabídek
  • Dokonalá kontrola nad časovým plánem, průběhem a výsledkem prodeje (víte, kdy bude vaše nemovitost prodaná)
  • Možnost výběru z více kvalitních cenových nabídek od většího počtu motivovaných zájemců současně
  • Perspektiva dosažení maximální prodejní ceny a nejlepších možných podmínek na aktuálním trhu
  • Jistota, že jste prodali opravdu nejlépe, jak je v daném okamžiku vůbec možné

A navíc je realitní aukce velice atraktivní a díky svému časovému limitu přitahuje jen kvalitní a rozhodnuté zájemce. Ve fázi očekávání cenových nabídek je aukce dokonce tou nejvíce napínavou možností, jak skvěle prodat svoji nemovitost.

Osobní zkušenosti klientů (prodávajících i kupujících) s realitními aukcemi si můžete prohlédnout zde.

Autor článku je profesionálním realitním makléřem se specializací na prodej nemovitostí. Více informací o tématu najdete na www.ondrejkucera.cz/realitni-aukce.