Jak nejlépe prodat nemovitost? Řešením je realitní aukce.

Plánujete prodej nemovitosti? A přemýšlíte, jak ji nejlépe a s co největším ziskem prodat? Pak je pro vás realitní aukce nejlepší volbou.

Realitní aukce, tedy v podstatě prodej nejlepší nabídce (nebo také soutěž o nejlepší nabídku), je stále oblíbenější metodou prodeje nemovitostí. Její vtip spočívá v tom, že všichni zájemci o koupi vaší nemovitosti mezi sebou soutěží, kdo předloží lepší nabídku. Vy si pak jen vyberete tu nejvýhodnější a obchod uzavřete.

Zní to jednoduše, ale tak jednoduché to zase není. Vyhledání dostatečného počtu koupěschopných zájemců, jejich správné motivování k účasti v aukci, nastavení jasných a přehledných pravidel a také precizní provedení celé aukce je k dosažení skvělého výsledku nutné.

Základním předpokladem úspěšné realitní aukce je dokonalá příprava nemovitosti, její profesionální prezentace a intenzívní propagace (dokonalé fotografie, emotivní videoprohlídka, působivý text inzerátu, zacílení na vhodnou skupinu kupujících, osvědčený online i offline marketing, perfektní komunikace se zájemci a špičkové obchodní dovednosti). Úspěch realitní aukce stojí i na dalších podmínkách.

Co je třeba pro úspěšný prodej nemovitosti metodou aukce

  • Nemovitost by měla být atraktivní a perfektně připravená na prodej (není možné tímto způsobem prodávat starší dům plný věcí po prababičce anebo byt, ve kterém se naposledy malovalo před 20 lety a přitom očekávat skvělý výsledek)
  • Majitel nemovitosti musí mít realistická očekávání ohledně prodejní ceny (aukcí lze dosáhnout i výrazně vyšší ceny, než je na trhu obvyklé, ale nesmyslná očekávání zůstanou vždy jen v říši snů) a také ohledně reálné doby prodeje (zajištění rezervace do 30 dnů není problém, ale pak je třeba počítat ještě se lhůtami úřadů, bank, advokátů apod.)
  • Nemovitost je třeba dostatečně propagovat (nestačí jen rychle zveřejnit inzerát zdarma na jednom či dvou realitních serverech a pak čekat), je třeba zajistit skutečně funkční marketingový plán, vč. využití sociálních sítí, oslovení databází koupěschopných klientů, spolupráce s dalšími realitními makléři na trhu, kteří přivedou své kupce, a také zajistit reklamu přímo na nemovitosti i v jejím okolí
  • Aukce musí být pevně vedena a dobře organizována, např. zkušeným realitním makléřem (bez jasných pravidel, realistických termínů, dostatečných informací a svižné komunikace ztratí kupující v celý proces důvěru a své nabídky vůbec nepodají)
  • Je třeba mít přehled o možnostech úvěrového financování koupě nemovitostí a v případě potřeby umět zájemcům adekvátně pomoci s vyřízením hypotéky (jinak dojde k dezinformacím, marnému čekání na další zprávy, vzájemnému nedorozumění a hořkému zklamání mezi prodávajícím a potenciálními kupci)
  • Je nutné znát zákony a správné postupy jak při nabízení nemovitosti (povinná stavební a technická dokumentace), tak při převodu nemovitosti i kupní ceny (úkony na katastru, bankovní či advokátní úschova) a dále při výpočtu a placení daní a mnoho dalšího

Prodej nejlepší nabídce, čili tzv. realitní aukce, je však tou nejvíce efektivní cestou, jak výhodně prodat svoji nemovitost. Vždyť jakým jiným způsobem získáte všechny následující výhody současně?

Největší výhody realitní aukce

  • Značná rychlost a vysoká jistota prodeje a to zpravidla do 30 dnů
  • Možnost stanovení vlastních pravidel, parametrů a výběrových kritérií pro posuzování nabídek
  • Dokonalá kontrola nad časovým plánem, průběhem a výsledkem prodeje
  • Možnost výběru z více kvalitních cenových nabídek od většího počtu motivovaných zájemců najednou
  • Perspektiva dosažení maximální prodejní ceny a nejlepších možných podmínek na aktuálním trhu
  • Jistota, že jste prodali opravdu nejlépe, jak je v daném okamžiku možné

A navíc je realitní aukce velice zajímavou, a ve fázi očekávání cenových nabídek dokonce i napínavou, obchodní zkušeností.

Autor článku je profesionálním realitním makléřem se specializací na prodej nemovitostí. Více informací o tématu najdete na www.ondrejkucera.cz/realitni-aukce.